Podlogi Drewniane
Just another WordPress site

Budownictwo wczoraj i dzis : Od Productivism do Scenography: Wcielanie Normana Fostera w Hongkong i Shanghai Bank

Posted in Uncategorized  by admin
April 30th, 2018

Trzy dekady temu siedziba główna banku Hongkong i Shanghai Bank (HSBC) Normana Fostera pojawiła się w architekturze postrzeganej jako wzorcowy produkt wzornictwa przemysłowego. Otwarty układ z eksponowaną stalową konstrukcją wygenerował dla banku silną identyfikację wizualną. Ale powściągliwa atmosfera białego oświetlenia architektonicznego i brak charakterystycznego oświetlenia fasadowego straciły swoją atrakcyjność po zachodzie słońca. Teraz kolorowe i dynamiczne ponowne pojawianie się przedstawia niezwykły przykład tego, jak ikona architektury przeniosła się z ideologii productivist w stronę obrazu scenograficznego. Dla zachodniego obserwatora wielobarwny język świetlny może wywoływać figlarne wrażenie, ale dla lokalnej kultury przemiana ta wywołuje wielką osobowość. + 12 siedzib Hongkong i Shanghai Bank, Hongkong, 1986 r. Architekci: Foster + Partnerzy. Projekt oświetlenia: Claude i Danielle Engle Lighting. Fotograf: Ian Lambot. Obraz. ERCO, www.erco.com Odprawa dla Normana Fostera była ambitna, gdy Hongkong i Shanghai Bank poprosiły go o stworzenie najlepszego budynku bankowego na świecie. Aby zwiększyć złożoność, klient zażądał krótkiego harmonogramu, co doprowadziło do pragmatycznego rozwiązania prefabrykacji w wysokim stopniu oraz struktury zawieszenia, która umożliwiła wykonawcom efektywną budowę zarówno w dół, jak iw górę. Architektura jest więc ucieleśnieniem funkcjonalnego produktu, ponieważ Kenneth Frampton charakteryzuje ten styl: otwarty, nieskorupiony system z elastyczną siatką i przegubową strukturą, charakteryzującą się produkcją przemysłową. Konstrukcja Fostera umożliwia zbudowanie dużego atrium o świetle dziennym ze szklaną ścianą o wysokości 50 metrów. i duży lustrzany sunscoop, który odbija światło słoneczne w dół przez atrium do publicznego placu poniżej. Dla Chrisa Abela, urodzonego w Wielkiej Brytanii teoretyka architektury, instytucja finansowa emanowała poczucie świętego budynku, jak pisał w The Architectural Review: Jest dużo więcej, niż klasyczny gotyk w całej magii strukturalnej i przestrzennej, sprzeczne stwierdzenia o pracy Fostera. Jeśli. Średniowieczny. wieże usługowe,. aparaty latające. i. niekompletne. wygląd budynku jeszcze nie promował idei, a następnie gwałtowne proporcje atrium. i wielkie półprzezroczyste okno wschodnie, z łatwością uzasadniają popularny opis budynku jako. katedrę handlu ._1 1) Ale postawa produktywistyczna tłumiła użycie kolorowych witrażowych okien lub jakiegokolwiek nowoczesnego równoważnika światła. gotyckie katedry i skupione na bieli dla światła dziennego i iluminacji. Siedziba główna Hongkong i Shanghai Bank, Hongkong, 1986. Architekci: Foster + Partnerzy. Projekt oświetlenia: Claude i Danielle Engle Lighting. Fotograf: Ian Lambot. Obraz. ERCO, www.erco.com Foster i jego projektant oświetlenia, Claude R. Engle, powstrzymali się od jakichkolwiek dekoracyjnych lub wyrazistych efektów świetlnych, aby uzyskać wyraźny przekaz architektoniczny, z oświetleniem jako sługą dla wykonania. Jeśli chodzi o oświetlenie biurowe, Engle wykorzystywało tylko trzy elementy: światło dzienne, chłodne światło fluorescencyjne i ciepłe oświetlenie halogenowo-wolframowe. Ta strategia pozwoliła na łatwą konwersję z chłodnego oświetlonego obszaru biurowego w ciepłą oświetloną strefę spotkań dla klientów bez nowej instalacji. W ten sposób projekt oświetlenia ujawnił bardzo pragmatyczne podejście, nie tracąc reprezentatywnej ekspresji. W przypadku wysokiego atrium, wbudowane downlighty zdawały się znikać w suficie lustra, tym samym pracując z oświetleniem, a nie oprawami jako parametrem projektowym. Specjalne downlighty z wąskimi belkami zminimalizowały odblaski, zapewniając dyskretny wygląd. W związku z tym, gdy widziany był jako część miasta, wieżowiec HSBC wydawał się delikatnie świecić od wewnątrz z ładną przezroczystością do wykrywania wewnętrznych wzorów. Siedziba główna Hongkong i Shanghai Bank, Hongkong, 1986. Architekci: Foster + Partnerzy. Projekt oświetlenia: Claude i Danielle Engle Lighting. Fotograf: Ian Lambot. Obraz. ERCO, www.erco.com Jednak 30 lat później oświetlenie atrium przestało spełniać oczekiwania banku dotyczące jego identyfikacji wizualnej. W międzyczasie Hongkong stał się znacznie jaśniejszy, bardziej kolorowy i dynamiczny w zakresie oświetlenia. Reaktywacja atrium HSBC, zaprojektowana przez Simona McCartneya i Petera Kempa z fizyki iluminacyjnej i zainstalowana w 2015 r., Teraz stanowi wyraźny kontrapunkt. Subtelne kontrasty chłodnych i ciepłych barw zostały zastąpione nasyconym kolorowym światłem. Technologia sterowania oświetleniem LED i oświetleniem otworzyła niespotykaną dotąd elastyczność, aby zmienić odcień i nasycenie. Czyste linie podkreślają poziomą strukturę podłóg i sufit lustrzany przeciwsłoneczny. Dodają spektakl i dramat do wielkiej sali. W przeciwieństwie do oryginalnego projektu oprawy są teraz wyraźnie widoczne. Siedziba główna Hongkong i Shanghai Bank, Hongkong, w 2015 r. Architekci: Foster + Partnerzy. Fotograf: Sim
[przypisy: deska elewacyjna, pompy ciepła, Deska Podłogowa ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: deska elewacyjna Deska Podłogowa pompy ciepła